martes, 2 de diciembre de 2014

L'ensenyament de competències a l'educació

En aquesta nova entrada parlaré sobre l'ensenyament de competències a l'àmbit de l'educació, basant-me en la lectura de les idees clau 8, 9 i 10 d'en Zabala, així com en la conferència que Jurjo Torres va fer a la nostra universitat. Aquest és un tema del qual ja he parlat a una altra entrada d'aquest blog, però, de totes maneres, he ampliat el meu coneixement sobre les competències, ja que abans no sabia que les competències mai han sigut estudiades per cap ciència, i em sembla bastant estrany, ja que en la meva opinió, es tracta d'un concepte que té importància a tots els ámbits de la vida, i sense ell, no estariem capacitats per realitzar, d'una manera correcta, cap activitat a la vida real, ni de resoldre cap problema que se'ns presentés.

Com a experiència pròpia, puc dir que en tota la meva vida d'estudiant, poques vegades he realitzat exposicions orals a classe, mai ens havien donat teoria sobre elles, simplement ens deien <<Teniu que preparar aquest temari per exposar-ho>>, i en el meu cas, simplement m'intentava memoritzar tot el que tenia que dir, i a l'hora d'exposar em posava molt nerviosa, ja que realment no havia assolit res, feia l'exposició simplement perque era el que tenia que fer, i oblidava quasi tot del que tenia que dir, però ara, en arribar a la universitat, hem aprofundit molt en les exposicions orals, i m'he adonat que conèixer les finalitats de les exposicions, dóna molta més seguretat a l'hora de realitzar-les, a més, aquestes són molt útils per al nostre futur. Tot això em deixa clar que tota acció requereix d'un procediment, però sobretot, d'una finalitat.

A les lectures, Zabala diu que és important saber en què consisteixen les competències, ja que cap ciència les ha estudiat, i és difícil desenvolupar el procés d'ensenyament sense conèixer abans els passos d'aquest procés. Així, per dominar les competències, cal dominar abans els seus components, per triar les millors estratègies d'ensenyament i aprenentatge que ajudin a desenvolupar la competència. Els continguts d'aprenentatge que es desenvolupen a partir de les competències, poden tenir un suport disciplinar, altres són interdisciplinaris (depenen d'una o més disciplines) i altres metadisciplinaris (no depèn de cap disciplina acadèmica).
En la dimensió social, l'anàlisi sobre el suport disciplinar permet apreciar que alguns dels continguts tenen un suport a la ciència, i altres no.
En la dimensió interpersonal, es pot observar que els coneixements que donen suport als continguts de la competència, són majoritàriament metadisciplinaris.
En la dimensió personal, s'afirma que els components més importants tenen un suport teòric molt feble o inexistent.
En la dimensió professional, Zabala diu que són necessaris el coneixement i domini de moltes habilitats i actituds, les quals no són estudiades en cap disciplina.

Zabala dóna molta importància a que l'alumne visqui experiències d'aprenentatge, ja que aquesta és l'única manera de que l'alumne pugui ser responsable, cooperatiu, i, sobretot, lliure. Per aconseguir això, el mestre ha d'utilitzar una metodologia concreta, a la qual, l'alumne hagi de superar una sèrie de conflictes per constituir uns comportaments que tinguin relació amb les competències que es volen desenvolupar, a més, cal tindre en compte quatre necessitats: la reflexió sobre les seves característiques i les fases que constitueixen el procediment, la sistematització, l'avaluació i la coordinació entre els professors.

Zabala afirma que els mestres han d'orientar la seva metodologia cap a que els alumnes realitzin projectes. Les fases de cada unitat didàctica són les següents:
1. Indicar les activitats que ha de realitzar l'alumne, a més d'identificar la situació real, la qual serà objecte d'estudi.
2. Identificar els problemes que planteja la situació real.
3. Crear un esquema per donar resposta al problema i seleccionar els possibles esquemes d'actuació.
4. Expressar l'esquema que es correspon a la competència, a més d'identificar el procediment que cal seguir i els coneixements, habilitats i actituds que s'han d'aconseguir.
5. Revisar el coneixement disponible a cada moment de la competència per així planificar el seu aprenentatge. S'han d'introduïr activitats per a la memorització, per a la comprensió, i aplicació en diferents contextos, l'exercitació per aconseguir dominar la competència, i treballar de manera permanent en el temps.
6. Quan ja s'han dominat els components de l'esquema de la competència, s'ha d'aplicar a situacions reals.


Vídeo no propi, extret de Youtube, el propietari és ForoSocialdeUbrique

Una de les coses que puc relacionar entre les lectures d'en Zabala i la conferència d'en Jurjo, és que la millor manera de dur a la pràctica aquest ensenyament de competències a l'educació, és que es facin petits grups dins l'aula, els quals poden ser tant homogenis com heterogenis, ja que d'aquesta manera, els alumnes podran aconseguir més facilment els continguts relacionats amb la cooperació, l'ajuda entre iguals, la responsabilitat, l'autonomia i la resolució de conflictes. En Jurjo, a la seva conferència, va dir que l'educació és un acte d'amor i esperança, i que la màxima prioritat ha de ser donar a les noves generacions el millor, és per això que ell rebutja aquella educació a la qual es dóna més importància al rei i a la religió, ja que no hi ha cosa més important que els drets humans.

                        Imatge extreta de Instagram, originalment de Flickr amb llicència de Creative Commons, 
                              edició pròpia                            




No hay comentarios:

Publicar un comentario