martes, 18 de noviembre de 2014

Competències a l'educació

En aquesta nova entrada parlaré sobre les competències a l'educació, basant-me en la lectura de les idees clau 2, 3, 5 i 7 d'en Zabala, així com en una conferència seva que varem veure a classe. Aquest és un tema del qual ja he parlat a una altra entrada d'aquest blog , però tot el que he vist i llegit de nou, m'ha permès aprofundir en el concepte de competència i veure diferents punts de vista respecte aquest concepte.

Segons la lectura de les idees clau, el terme competència sorgeix en relació amb el paper que han de complir per a que les accions humanes siguin el més eficient possible, però s'intenta donar definició també a altres aspectes de les competències, per això existeixen diferents definicions que tenen com a finalitat millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge, així com el sistema educatiu.

Dins de l'àmbit profesional, es poden trobar diferents definicions del concepte:
-McClelland dóna origen al concepte, es centra en la funció de la competència i el relaciona amb la qualitat dels resultats del treball.
-Lloyd McLeary es centra en les condicions de les competències.
-La OIT dóna importància a les característiques de la realització del treball.
-El Ministeri de Treball i Assumptes Socials es centra en els components de les competències.
-El diccionari enciclopèdic Larousse es centra també en els components, però a més diu que els coneixements han de ser aplicats.
-El INEM es basa en la eficacia de la feina, i en alguns comportaments.
-Tremblay es refereix a les possibles actuacions per resoldre problemes.
-Boterf fa referència als recursos utilitzats en el coneixement.

Dins de l'àmbit educatiu, es poden trobar unes altres definicions:
-El consell europeu identifica els components de la competència com els coneixements i destreses.
-La Unitat Espanyola de Eurydice-CIDE diu que els components de la competència són els coneixements, actituds i capacitats.
-La OCDE afirma que la competència és l'habilitat de respondre amb èxit a les situacions complexes.
-El document marc per al Currículum Vasc aporta la idea de que les competències, a més d'ajudar-nos a resoldre situacions complexes, també ens ajuda en situacions simples.
-La Generalitat de Catalunya parla dels components, i diu que les competències no s'aprenen només a l'escola.
-Monereo diferència competència d'estratègia i dóna més característiques de la primera.
-Perrenoud identifica els components de les competències, i afegeix uns altres de nous.

A cada definició, he pogut observar que cada persona o institució es centra més en uns aspectes de les competències que en altres, i fan la definició en diferents àmbits. Tal com va dir Zabala a la conferència que va fer a Eivissa fa temps, el concepte de competència va sorgir inicialment a les empreses, es va observar que els treballadors que tenien competències podien resoldre els problemes que els sorgia, el terme "competència" no és nou en l'àmbit de l'educació, però si que ho és en el sistema educatiu. La definició que dóna en Zabala de les competències és la següent: "És la capacitat o habilitat d'efectuar tasques o fer front a situacions diverses, de manera eficaç en un context determinat. Per a això és necessari mobilitzar actituds, habilitats i coneixements al mateix temps i de forma interrelacionada.".


Vídeo extret de Youtube, pertany a GrupoEducare

És molt comú el debat entre l'ensenyament tradicional i el progressista. És cert que a l'escola progressista s'intenta que el nen estigui sempre actiu, però es deixa a un costat la memòria i els coneixements. Arribem a un punt al qual simplement ensenyem coses al nen per ensenyar, sense pensar si realment això que li ensenyem li serveix per alguna cosa, com molt bé diu en Zabala, hem de deixar que el nen aprengui també per ell mateix, l'hem de deixar jugar, que ell mateix arribi a unes conclusions de tot allò que l'envolta. Precisament, el concepte de competència, s'oposa a les coses que fem i que no generen aprenentatge, en Zabala, a la seva conferència va dir també que l'escola ha de formar per a la vida.

Seguint amb les lectures, cada persona ha de ser competent en diferents dimensions:
-En la dimensió social, la persona ha de ser competent per a participar activament en la transformació de la societat,
-En la dimensió interpersonal, l'individu ha de ser competent per relacionar-se, comunicar-se i viure positivament amb els altres.
-En la dimensió personal, l'individu ha de ser competent per exercir de forma responsable i crítica l'autonomia, la cooperació, la creativitat i la llibertat.
-En la dimensió professional, l'individu ha de ser competent per exercir una tasca professional adequada a les seves capacitats.
Per concretar els components d'aquestes competències, s'ha de respondre a les preguntes següents:
Què cal saber? (coneixements, els continguts conceptuals)
Què s'ha de saber fer? (habilitats, continguts procedimentals)
Com s'ha de ser? (les actituds, els continguts actitudinals)

El que es vol aconseguir amb les competències a l'educació és donar resposta a "situacions reals" i, per tant, complexes. Tal volta, el que nosaltres ensenyem als nostres alumnes no ho podran aplicar a situacions reals de la mateixa forma, però tindran esquemes d'actuació que podran utilitzar en contextos diferents.

Com a experiència pròpia d'aquest tema, puc dir que durant tots els anys que he estat estudiant, he conegut diferents tipus de professors, i realment els que millor record són aquells que van donar-me leccions que encara avui puc aplicar a la meva vida diària, es pot dir que són aquestos professors els que han aconseguit que desenvolupi una bona part de les meves competències, i estic segura de que ells també van tindre bons professors en el passat.



Una foto publicada por Garbiñe (@garbi.ibz) el
                Imatge pròpia, extreta d'instagram 

Per finalitzar, i fent referència a aquesta última imatge que he posat, en la meva opinió, la finalitat més important del sistema educatiu deuria ser crear entre tots una gran ciutat plena de ments competents, la qual tindria, cada dia, un nou edifici.

No hay comentarios:

Publicar un comentario